Home NEWS Science Egypt Opens Criminal Inquiry Over New York Times Article

Egypt Opens Criminal Inquiry Over New York Times Article

6 min read

Sponsored links

The Times quoted leaked audio recordings of an intelligence officer, Capt. Ashraf al-Kholi, coaching several talk-show hosts, as well as a prominent actress, about how to persuade their audiences to accept the American position on Jerusalem.

In an interview, one of the hosts, Azmi Megahed, confirmed the authenticity of the recording, and described the intelligence officer as a longtime acquaintance.

After the article was published, Egypt’s State Information Service said in a statement that no one named Ashraf al-Kholi worked for the intelligence service and denied the accuracy of the Times report.

Mr. Megahed then retracted his original statement, and in an Egyptian television interview said The Times had misquoted him. “This is the first time I’ve heard of this Kholi man,” he said.

The same audio recordings provided to The Times were later broadcast by an Istanbul-based television network linked to the Muslim Brotherhood, which Egypt has banned as a terrorist group. The suggestion of a connection with the Brotherhood added to the outrage from supporters of the Egyptian government.

The speaker of Parliament, Ali Abdel Aal, said the article proved that The Times was allied with the Brotherhood and with Qatar, which has supported the Brotherhood, and was stoking controversy in advance of presidential elections, state media reported.

The State Information Service, which also called the Times report “inappropriate,” said that Egypt had repeatedly declared its “inalienable position on Jerusalem.” Foreign Minister Sameh Shoukry told reporters, “Egypt does not speak with two faces.”

In addition, a lawyer in Alexandria lodged a criminal complaint against The Times. Pro-government television anchors called on The Times to explain how the recordings ended up with the Brotherhood-affiliated channel, and suggested that the newspaper was secretly allied with Qatar. Egypt is one of five Arab nations that imposed a punishing boycott on Qatar last June, accusing it of financing Islamist terrorism and sheltering Brotherhood leaders.

“Our story was a deeply reported, consequential piece of journalism and we stand fully behind it,” said Michael Slackman, The Times’s international editor. “We disclosed in the original report that the audio recordings were provided to The Times by an intermediary supportive of the Palestinian cause, but we had no agenda other than giving our readers the facts they needed to know.”

Egypt, which fought three wars against Israel, has positioned itself for decades as a champion of the Palestinian cause, which remains an emotional cause for most Arabs. But in recent years, critics have often accused Egypt of tacitly aligning itself with Israel, a charge that Mr. Sisi’s government has denied.

The article comes at a delicate time for Egypt politically. The government said Monday that the first round of presidential elections would take place on March 26, with a result due on May 1. Mr. Sisi, who is expected to run for re-election, faces little opposition since his principal challenger, former Prime Minister Ahmed Shafik, pulled out of the race.

“I saw that I will not be the ideal person to lead the state during the coming period,” Mr. Shafik said on Twitter.

Mr. Shafik’s lawyers said that officials had pressed him to quit the race, threatening him with corruption prosecutions.

Continue reading the main story

Sponsored links
Source link

Load More Related Articles
Load More In Science
Comments are closed.

Check Also

Most States Don’t Require Specific Financial Literacy Classes

Utah was the only state to get an A-plus. The state requires students to take a state-admi…